Rozhovor o Butterfly výstavě

18.12.2013

 Jak se líčila výstava Butterfly

Liberec - Dvě liberecké umělkyně fotografka Silvie Lintimerová a vizážistka Adéla Anděla Bursová rok připravovaly výstavu Butterfly, kterou můžete vidět v liberecké restauraci Autentica do konce roku.

VIZÁŽISTKA Adéla Bursová vytvořila s kolegyní fotografkou Silvií Lintimerovou výstavu Butterfly.

Kdokoliv může vypadat jako cokoliv. To je podtitul výstavy velkoformátových fotografií liberecké fotografky Silvie Lintimerové. Na snímcích změnila sportovce v Ježíše, hejtmana v alchymistu, kadeřníka ve Střihorukého Edwarda nebo hudebníka v Engla. Celá výstava je tedy založená na proměňování lidí.

"Silvie si nevybrala změny plastikou, Photoshopem ani cihlou... Sakra to jsem trošku přehnala..., je tedy logické, že změny v obličejích se tvořily pomocí makeupu. A o to jsem se postarala já," směje se vizážistka Adéla Anděla Bursová.

Každá vizáž vznikala úplně jinak, ale podle makeupové umělkyně se opakoval stále ten stejný scénář.

Stres a pokusy

"Začal zadáním, ilustračními fotkami, úvahami na téma "To nejde", měnící se na "Možná takhle...", končící "Kde to vezmu?!". Sháním materiál, maluji skici na papír a zkouším sama na sobě. Hledám, googluji, otevírám svou knihu poznámek, přemlouvám se "Jdi už spát!". Ráno sbalím věci, modlím se, abych měla všechno. Po samotném focení, které už bývá rychlé, složitý makeup zabere zhruba hodinu, i s focením ke třem hodinám času, balím a jedu domů mýt štětce, šťastná, že se vše zvládlo," popsala Adéla A. Bursová.

Nejdelší líčení zabralo téměř šest hodin. Byl to Engel z písničky Rammstein. "Mořskou pannu jsem malovala asi tři hodiny, i když jsem měla pomoc své kamarádky," řekla Bursová.

U skoro všech námětů vizážistka využila techniky, které ji samotnou překvapovaly. Celá výstava ji prý značně posunula a asi čtyřikrát během přípravy výstavy měla pocit, že se překonala a vytvořila nejlepší vizáž.

U většiny líčení využívala nevšední až překvapivý materiál. Typickým příkladem je zamaskování obočí.

Lepidlo na papír

"Začínala jsem tuhými makeupy. Pak jsem zkoušela různé profesionální báze a tekutý latex a nakonec jsem zjistila, že nejlepší je obyčejné lepidlo na papír," vysvětlila kouzelnice s líčidly.

Úplně první fotografií a změnou byl Albert Einstein, který byl mimo jiné pro fotografku inspirací k výstavě.

"Sympatická mladá kočka, která měla být Albertem, byla jedna z prvních, které jsme fotily. Nejdříve se z kníru, který jsme dostaly ke Kofole vyrobil nový knír, pomohl mi v tom fén, lak na vlasy a barvy. Poté už jsem pracovala jen s paletou kamufláží, kterými jsem malovala vrásky, kruhy pod očima, stařecké skvrny. Nakonec se dolepilo pár chloupků na nové obočí a vlasy zabarvily sprejem, legrační je, že dnes už bych to zase dělala jinak," vyprávěla Bursová.

Během příprav výstavy se přihodilo i několik karambolů, často šlo i život. Například při líčení Střihorukého Edwarda.

Alergie na latex

"Edward zas pochází z krabičky, na které mám napsáno jizvy. Zní to zajímavě, ale pravda je, že vevnitř se skrývají jen jednotlivé vrstvy z kapesníků, uválené na tenoučké hady. Každé háďátko bylo zapracováno do tekutého latexu a jelikož náš kadeřník Vašek (který je modelem pro tuto fotografii) má alergii na latex, je mezi kůží a latexem přidána pořádná vrstva podkladové báze. Vytvarované jizvy se zamejkapovaly a pak se stínovalo šedohnědou, šedou a černou. Tečkou byly fialové rty s poslední jizvičkou. Podotýkám, že Vaškovi nebyla způsobena žádná újma na zdraví fyzickém," vtipkuje vizážistka.

Butterfly

Výstava vznikala celý rok 2013, obsahuje přes 30 fotografií a podílelo se na ní několik desítek lidí. V Liberci ji můžete vidět do konce letošního roku. Pak by měla putovat po dalších městech. Vznikla v ateliéru fotografky Silvie Lintimerové ve spolupráci s vizážistkou Adélou Andělou Bursovou. Mezi modely najdeme i hejtmana Martina Půtu nebo třeba olympioniky.


Trošku trpěla i víla, v kterou se proměnila desetiletá Anička. "Chtěly jsme, aby se dívala do světla, ze kterého na ní létaly třpytky. Toho jsme se snažily docílit větrákem. Chudák malá měla plné oči třpytek, které jsem jí vykapávala kapkami do očí a čistila vatovými tyčinkami. Myslím, že ještě pár dní měla jiskřivý pohled," dodává.

Požární poplach

Grand finále celého focení bylo spuštění požární poplachu v celém nákupním centru, hold dýmovnice nalíčit nelze, ty se musí opravdu zapálit. Dým umělkyně potřebovaly na původního Alberta Einsteina. Konečná fotografie dopadla jinak. Do ateliéru prý nemohly pořádně vkročit dva dny.

Už na vernisáži se ukázalo, že má výstava velký úspěch. Dražba fotografií šla do desítek tisíců korun. Střihoruký Edward se prodal za dvaadvacet tisíc korun. "Všimla jsem si, že občas se někteří nechají unést obsahem fotografií, proto bych si závěr povídání dovolila zneužít k osvětlení a mezi řádky najdete mé velké díky. Když si stoupnete před fotku některého z Motýlků je dobré vědět, co vše za fotkou je. Model, který si udělal čas a byl trpělivý, kostým co se sháněl, líčení, vlasy... A pak je tu fotograf někdo, kdo musel najít odvahu do toho jít, přijít s motivy, sehnat modela, uhnat mě o termín, což bývá náročnější než zbytek focení, nastavit světla, cvaknout spoušť, zavřít se k počítači a retušovat, mnohokrát najít sílu k tomu počítači zase dojít a od něj vstát, zařídit tisk, prostor, propagaci, finance... Bez toho bych si mohla malovat doma na sebe, ačkoliv i to mám ráda," vyjádřila vděčnost své kolegyni Adéla Anděla Bursová.

Výstava by podle plánu měla putovat i do dalších měst. V Liberci ji uvidí návštěvníci restaurace Autentica do konce roku. "Po Vánocích nás čeká řada focení ve stylu Butterfly pro veřejnost a mě plesová sezóna. Hned jak se oklepeme, myslím, že se všichni mohou těšit na další projekt. Nyní jsem se rozhodla pořídit stroj na Airbrush makeup, takže není důvod polevit...," slibuje vizážistka.

18.12.2013

Autor: Hana Langrová

Zdroj: Liberecký deník